K tomu, aby se podařilo snížit odpor vzduchu na tuto rekordně nízkou úroveň, bylo nutné zmenšit šířku automobilu a díky tomu také mírně vzájemně přesadit sedadla v interiéru. Vnější kontury karoserie se navíc směrem k zádi zužují a jejich aerodynamické obtékání je podobné jako u těla tučňáka. Kapotáž zádi pak snižuje víření a eliminuje odtržení proudu obtékajícího vzduchu. Tomuto účelu je pořízen rovněž zadní difuzor, který plynule navazuje na kryty spodní části vozu. Automobil už nebudou zpomalovat ani vnější zpětná zrcátka, jež byla nahrazena kamerami, pro které se používá termín e-Mirrors.

Dva kryty hrdla palivové nádrže jsou typickým znakem pro vozy s plug-in-hybridní technologií. Vůz XL1 je uváděn do pohybu jak naftovým motorem, tak také elektromotorem, a to tak efektivně jako u žádného jiného automobilu. Stará se o to jednak malý dvouválcový TDI motor o objemu 0,8 l a výkonu 35 kW (48 k) a jednak elektromotor s výkonem 20 kW (27 k). Díky lehké konstrukci a dokonalé aerodynamice je tento výkon dostačující k tomu, aby XL1 mohl dosahovat sportovního zrychlení. V případě, že chcete, můžete jet až 50 km na čistě elektrický pohon, a lokálně tedy zcela bez emisí. Naftový motor TDI s následným ošetřením výfukových plynů ve spojení se sedmistupňovou převodovkou s dvojitou spojkou DSG má mimořádně nízké hodnoty spotřeby. A když se k tomu ještě přidá rekuperace, která při jízdě z kopce a při brzdění umožňuje ukládání uvolněné energie do baterie, vychází spotřeba XL1 na pouhých 0,9 l na 100 km (kombinovaná spotřeba, získaná jako mix naftového a elektrického pohonu). Na plnou nádrž o objemu 10 l a baterií nabitou na kapacitu 5,5 kWh ujedete přibližně 500 km. Kdo se k těmto hodnotám dokáže přiblížit?