V současnosti se v automobilovém světě živě diskutuje o „autonomní jízdě“. Toto téma na jedné straně fascinuje, ale na druhé straně také polarizuje. Skutečností zůstává, že funkce automatizovaného řízení zvyšují komfort a často také bezpečnost. Nový Arteon je proto vybaven ještě větším počtem asistenčních systémů než všechny dosud vyráběné modely Volkswagen. Tyto systémy jsou vzájemně síťově propojeny, protože funkce autonomní jízdy umožňuje až interakce jejich senzorů a řídicích jednotek. Fúzí čtyř asistenčních systémů byla v modelu Arteon realizována funkce, která dokáže zabránit těžkým nehodám: „Emergency Assist“, generace 2.0. Jakmile senzory avantgardního gran turisma rozpoznají, že řidič neřídí, převezme „kormidlo“ Arteon. Asistent pro stav nouze upozorňuje v rámci svých systémových limitů ostatní účastníky silničního provozu, automaticky přejede do pravého jízdného pruhu a zastaví v něm.

Tak vypadá scénář pro nejhorší případ. Do této situace se však může dostat kterýkoli řidič bez ohledu na věk nebo kondici. V případě ztráty vědomí řidiče ze zdravotních důvodů přichází ke slovu druhá generace asistenta pro stav nouze („Emergency Assist“). Tento systém je tvořen propojením funkcí „ACC“ (adaptivní tempomat), „Side Assist“ (asistent pro změnu jízdního pruhu), „Lane Assist“ (asistent pro jízdu v jízdním pruhu) a „Park Assist“ (parkovací asistent s automatizovaným řízením) a funguje ve spojení s dvouspojkovou převodovkou DSG. Tato aliance dokáže zastavit vozidlo v pravém jízdním pruhu – jak již bylo uvedeno, v rámci technických systémových omezení.

„Emergency Assist“ funguje následovně: Jakmile senzory rozpoznají, že řidič po definovanou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, začne soubor systému podnikat příslušná opatření. Řidič je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním), aby byl „vyburcován“ k akci. Pokud však nereaguje, zahájí „Emergency Assist“ proces výše uvedeného nouzového zastavení. Přitom se automaticky zapnou výstražná světla. Kromě toho začne Arteon prostřednictvím komponentů systémů „Park Assist“ (použití řízení s elektromechanickým posilovačem) a „Lane Assist“ (kamerové rozpoznávání jízdních pruhů) mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci. ACC umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Novinkou systému „Emergency Assist 2.0“ v modelu Arteon je funkce řízeného přejetí až do jízdního pruhu zcela vpravo na víceproudých silnicích. Tento krok je realizován prostřednictvím systémů „Park Assist“ a „Lane Assist“. Systém „Side Assist“ přitom svými radarovými senzory sleduje provoz za vozidlem, aby minimalizoval riziko kolize při změně jízdního pruhu.

Další aktuality