Dva víkendy s dámami. Se ŠKODOU SCALA

Dva víkendy ve společnosti mladých dam? Proč ne? Zároveň je ale nutné obě dámy představit: první víkend ve společnosti ŠKODA SCALA s dieselovým motorem 1,6 TDI a s manuální převodovkou, druhý víkend pak se ŠKODA SCALA s benzinovou „jednapětkou“ TSI a s automatem. Už při přebírání vozů v autosalonu AMOND v Kladně bylo jasné, že to žádná nuda nebude, ale že nás naopak čekají víkendy napěchované zážitky a novými poznáními.

Skála, skála – design, který nadchne

Nedá se říct, že by SCALA nějak extrémně vybočovala, nebo byla dokonce extravagantní, ale oproti ostatním současným modelům se značkou ŠKODA má neokoukané tvary a charisma, které budou vyhovovat jak těm, kdo jsou zvyklí na škodováckou klasiku, tak těm (a mezi ty se řadím i já), kterým tam vždycky něco chybělo. SCALA má prostě sportovní dynamiku a šmrnc, které jí dodávají jak full LED světlomety se zajímavými designovými prvky, tak splývavá záď s prodlouženým sklem a novým nápisem ŠKODA mezi zadními světly. Ty jsou navíc vybavené animovanými směrovkami.

Díky všem těmto prvkům vypadá auto mnohem hodnotněji a při pohledu zezadu i zepředu dokáže každý jasně rozlišit, že se jedná právě o SCALU, a ne o jinou škodovku. O tom jsem se přesvědčil na výletu k hradu Točník (nebo to byl Žebrák?), kdy nás míjející cyklisté zdravili výkřiky „Skála, Skála“. Snad to bylo na auto, protože v pozadí se na skále tyčil zmiňovaný hrad, ale jsem přesvědčený, že nadšení vzbudila opravdu námi testovaná SCALA.

Interiér: konec nudy v Mladé Boleslavi

V interiéru na vás čeká další velké překvapení. Pokud znáte vnitřek nějaké jiné současné škodovky, budete myslím velice mile překvapeni. Konečně není interiér udělaný tak, aby řidiče nutil koukat ven z auta, protože při pohledu dovnitř by mohl usnout nudou. Tady máte na co se dívat, i když budete trávit ráno zasekaní v koloně nebo o víkendu na „parkovišti“ na dálnici mezi Prahou a Brnem.

Největší zásluhu na tom má dekorativní lišta, u které máte na výběr z několika odstínů a která celkový dojem z palubní desky posunuje o level výš, navíc disponuje ambientním osvětlením. Další změnou je nové umístění displeje infotainmentu, který je usazený až nad vzduchovými průduchy. Je tak příjemně na očích a nemusíte už jako dřív naslepo kdesi u kolene lovit volby na displeji.

Pod ním už na středovém panelu najdete jen ony průduchy, které jsou mimochodem také výrazně modernizované, a ovládání klimatizace. Další novinkou jsou pak tři tlačítka na stropě. Jedná se o SOS tlačítko, které vám díky zabudované SIM kartě dokáže přivolat pomoc v případě nouze (je napojené na GPS, takže zároveň odešle i vaši polohu), dále pak tlačítko servisu a infolinky.

Infotainment a spousta trpaslíků

Zcela nový a přepracovaný je již zmiňovaný infotainment. Umístit ho do výše zorného pole řidiče je určitě skvělá volba, protože u SCALY se přes něj ovládá prakticky vše, co je potřeba nastavit. Na středové konzoli je už jen opravdu minimum tlačítek, a převážnou část voleb tak musíte dělat právě na velkém středovém displeji. To je ze začátku trochu otravné, ale člověk si na to dokáže celkem rychle zvyknout, a dokonce se tím zbaví pár špatných návyků (jako třeba ruční nastavení intenzity větráku – tady člověk prostě nechá vše na autu, než aby se proklikával do menu a hledal, co chce nastavit).

Skvělou vychytávkou je pak posunovací lišta pod horním okrajem displeje, která funguje stejně jako ta, kterou známe z mobilů, a můžete si zde do rychlých voleb nastavit ovládání oblíbených funkcí. Skvělá je pak možnost zrcadlení mobilu na displej, díky které si můžete nasdílet třeba navigaci. S tím také souvisí další novinka, a to absence klasických USB konektorů, které byly nahrazeny USB-C konektory (celkem čtyři – dva vpředu a dva vzadu). Tady SCALA opravdu předběhla dobu, ale bohužel i vybavenost svých uživatelů. Nemusíte se ale bát, protože v AMONDu vám dodají redukci, takže není nutné starou kabeláž vyhazovat.

S displejem také souvisí ovládání a nastavování různých asistentů, jak doma říkáme, „trpaslíků“ a prvků výbavy, kterých má SCALA opravdu přehršel. Až jsem byl překvapený, co všechno dokáže auto za tuto cenu nabídnout. Z jízdních asistentů tu máme například adaptivní tempomat, který vám pohlídá vzdálenost od auta před vámi, Front Assist, který za vás zabrzdí, když vám něco zkříží cestu (sám jsem vyzkoušel a opravdu začne brzdit dřív než vy, což je do města jednoduše geniální), hlídání mrtvého úhlu nebo hlídání jízdy v pruzích.

Na posledně zmiňovaného trpaslíka je potřeba si ale trochu zvyknout. Dokáže být dost urputný a o volant se s vámi někdy až zbytečně přetahuje. Obzvlášť nepříjemné je to při vjezdu do zúžení, kdy si auto hlídá bílé čáry a vy jedete po žlutých. V tomto případě je lepší asistenta vypnout. Bohužel některé asistenty se natrvalo vypnout nedají, což platí třeba pro systém start-stop. Po nastartování se zase sám zapne. Z další výbavy pak můžeme uvést třeba parkovací kameru, bezklíčové odemykání a startování, elektrické víko kufru a vyhřívání volantu, zrcátek, předního i zadního skla a také předních sedaček. Zima vás tedy opravdu nezaskočí.

Jako Rolls-Royce a ještě něco navíc

Kdysi jsem četl, že v rolls-roycu je ve dveřích umístěný deštník, a přišlo my to jako fajn řešení, protože asi každý řeší, co s deštníkem, když nasedá do auta a nechce si po jeho sklopení všechnu vodu vylít hezky do klína. Ve SCALE je jedním ze škodováckých Simply Clever řešení právě originální deštník umístěný přímo ve dveřích řidiče. Schránka má navíc odtok, takže mokrý deštník jednoduše zasunete a neřešíte.

A protože na rozdíl od majitelů vozů Rolls Royce nemá většina budoucích majitelů SCALY garážmajstra ani osobního řidiče, jsou tu i další Simply Clever řešení. Patří mezi ně například silikonový nástavec u nádržky s kapalinou do ostřikovačů, který vám ušetří spoustu nervů a drobných v kasičce „za sprostá slova“”, nebo škrabka na okna ve víku nádrže, díky které vám zase vaše platební karty vydrží o nějaký ten pátek déle. Škrabka navíc slouží i jako měrka dezénu pneumatik.

Prostor, kam se podíváš

Prvkem, který bude asi zajímat každého potenciálního zájemce o škodovku, je velikost vnitřního prostoru a kolik vzduchu bude běžně vozit v kufru. Tady mám pro vás dobrou zprávu: spoustu. Vnitřek kabiny je opravdu prostornější, než se zdá zvenku, a všude je spousta místa na nohy, ruce, děti, zvířata a tak dále. Na zadní sedačky se pohodlně vejde i průměrný basketbalista, aniž by se musel jakkoliv omezovat on nebo člověk sedící před ním.

Přední sedačky jsou pak velice pohodlné a mají skvělé boční vedení, takže si v nich svoji pozici najde každý. U zadních sedaček je samozřejmostí možnost sklopení a zvětšení nákladového prostoru ze základního objemu 467 litrů s plnohodnotnou rezervou až na 1410 litrů. Jedinou výtkou v tomto ohledu je absence tunelu v zadních sedačkách, což je mi opravdu záhadou.

Test světelným mečem

Auto má samozřejmě také velké množství různých odkládacích ploch a schránek. Potěší určitě síťka pod zadním platem, jakož i kapsy na bocích předních sedaček. Jednoduše je tu spousta míst, kam si může mladý padawan odložit svůj světelný meč, ať ho chce mít po ruce, nebo ukrýt před zraky zvědavců.

Jízda, která vás pobaví

Konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, a to jak se vlastně s autem jezdí. Po nasednutí si každý celkem rychle najde svoji polohu – jak díky pohodlným sedačkám, tak díky volantu, který pěkně padne do ruky, a celkovému uspořádání pracoviště řidiče, kde je všechno hezky po ruce. Jediný problém je v tomto ohledu to, že si nemůžete výškově nastavit loketní opěrku. U obou aut jsem měl k dispozici bezklíčové startování, takže nemusíte lovit klíček z kapsy a stačí zmáčknout tlačítko start a vyrazit.

TDI – klasika, která nezklame

S dieselem jsme se rozhodli vyzkoušet spíš jízdu meziměsto, tedy takovou, pro kterou je tento motor ideální. Ve spojení s 6stupňovým manuálem se jedná o nesmrtelnou dvojku, která vás nikdy nezklame a podrží vás v každé situaci. Kabina vozu je skvěle odhlučněná, takže chvílemi má člověk pocit, že sedí v benzinu, jak je motor tichý. Jinak se projevem jedná o klasický diesel – prodleva turba už je dnes minimální, takže ani zde se řidič nemusí bát nějakého turbo efektu.

Po okreskách auto krásně plulo, pěkně drželo stopu a ve výjezdu ze zatáček mu nechyběla ani potřebná dynamika. Ideálním prostředím pro SCALU s tímto motorem je ale silnice první třídy nebo dálnice, pokud v tom u nás ještě někdo vidí nějaký rozdíl, kdy máte dost výkonu na předjetí, ale zase ne tolik, aby to svádělo ke zbytečnému závodění. Ve městě se pak auto také neztratí. Rozjezdy jsou plynulé a celkem svižné, a pokud je člověk trochu citlivější, spotřeba ho také nezklame.

TSI – městem neměstem, polem nepolem

S benzinem moc často tu čest nemám, takže jsem byl zvědavý, jaký to bude rozdíl oproti SCALE s TDI. A rozdíl to byl, zčásti díky automatické převodovce, která se prostě k dnešním autům hodí více, a zčásti právě díky motorizaci. Auto bylo o poznání živější a bylo s ním také mnohem víc legrace i zásluhou toho, že se motor nechá ochotně vytáčet a dokáže mít slušný zátah a dají se s ním potrápit i silnější dieselové motory. Je to zkrátka ideální volba do města a na výlety po okolí.

Pokud si chce někdo se SCALOU užít i trochu té řidičské zábavy, pak je benzin ideál. Navíc u něj máte možnost zvolit manuální řazení pádly pod volantem a nastavení řazení na sport, takže pokud si chcete na okreskách trochu zadovádět, nic vám v tom nebrání. Ve městě a na delších přesunech jsem pak ocenil automatické vypínání válců, kdy auto jede jen na dva a šetří tak benzin. Spotřeba je i tak o nějaký ten litr vyšší než u dieselu, ale to už je o osobních preferencích a potřebách každého řidiče. Já bych osobně volil benzin právě ve spojení s automatem.

Za málo peněz hodně muziky

Sečteno podtrženo, SCALA je auto, které vás nadchne. Ať už si zakládáte na jízdních vlastnostech, poměru ceny a výkonu, velikosti zavazadlového prostoru, pohodlí pro posádku nebo počtu asistentů a technologických vychytávek. Třešničkou na dortu jsou pak Simply Clever řešení, která opravdu dokážou potěšit. Já osobně si s ním užil dva skvělé víkendy a musím říct, že jsem byl mile překvapen, co všechno auto této třídy dovede a jak příznivou má cenu. Pokud byste si tedy chtěli na vlastní kůži vyzkoušet, co vše ŠKODA SCALA umí, neváhejte a zastavte se v AMONDu v Kladně. Rádi a ochotně vám tu auto předvedou nebo půjčí.

2019-07-24T21:42:44+01:00 24/07/2019|Hlavní strana, Nové vozy, Škoda|