Světová premiéra studie ŠKODA VISION X v Ženevě

ŠKODA AUTO na letošním autosalonu v Ženevě (6. – 18. března) nahlédne do automobilové budoucnosti. Česká automobilka poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie ŠKODA VISION X rozvíjí designový jazyk SUV-modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí. Mimořádně ekologická koncepce, kombinující spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor, se vyznačuje spontánním průběhem křivky výkonu, vyšší agilitou a nízkou úrovní emisí – jen 89 g CO2/km. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.

Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje:
„Ve společnosti ŠKODA AUTO běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky. S hybridní studií ŠKODA VISION X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility“.

Mimořádně ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 – 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC
Čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu při provozu na CNG podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

VISION X je prvním automobilem značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel
Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol.

Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ionlithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje VISION X kinetickou energii na energie elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.

Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů.

Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h.

2018-02-28T20:56:59+00:00 28/02/2018|Hlavní strana, Nové vozy, Škoda|